Організація комфортного інклюзивного середовища в закладі загальної середньої освіти
“...Коли ми почнемо називати речі своїми іменами,
коли ми визнаємо,що люди з особливими потребами,
найперше є людьми,то побачимо,
що у них значно більше спільного з усіма,
ніж відмінного”
З 2018 року у КЗ “Жмеринський ліцей № 5 ” запроваджено інклюзивне навчання. Станом на 01.09.2023 р.у школі навчається 19 дітей з особливими освітніми потребами.
Що таке інклюзивна освіта?
Інклюзивна освіта дає можливість усім учняму повному обсязі брати участь у житті колективу дитячого садка, школи, дошкільному та шкільному житті.
Інклюзивне навчання — це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, яка передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу.
Інклюзивна освіта — це процес, у якому школа намагається відповідати на потреби всіх учнів, вносить необхідні зміни до навчальної програми та ресурсів, щоб забезпечити рівні можливості.
Переваги інклюзивної освіти:
· Діти навчаються разом у звичайній школі.
· Поліпшується моторний, мовний, соціальний, емоційний розвиток дитини.
· Діти отримують можливість жити разом з батьками.
· Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
· Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.
· У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.
· Діти з особливими потребами отримують ефективну освіту, щоб жити повноцінним життям.
Переваги для дітей без особливих потреб:
· вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;
· вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;
· вчаться співробітництву;
· вчаться поводитися нестандартним чином, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
Переваги для родин:
· Батьки отримують інформацію про типовий і атиповий розвиток дітей.
· Родини одержують підтримку з боку інших батьків.
· Батьки беруть активну участь у визначенні навчальних цілей і завдань для дітей.
· Всі батьки стають частиною шкільної спільноти.
Переваги для вчителів та інших фахівців:
· Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.
· Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що допомагає їм ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
· Спеціалісти навчаються працювати в команді.
Інклюзія додатково передбачає асистента (дитини чи вчителя) для підвищення якості освітньої програми дитиною та перебування в закладі освіти в цілому.
Асистент дитини- людина , яка супроводжує дитину на уроках (заняттях) та поза ними. Може бути родич (батько, мати, бабуся тощо) з обов`язковим медичним оглядом. Не оплочується.
Асистент вчителя- педагог,який допомає дитині у виконані навчальних завдань. Обов`язкова педагогічна освіта . Входить до штату закладу,тарифікується як асистент вчителя.
Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладі освіти створені відповідні умови:
- безперешкодний доступ до території та приміщень школи, зокрема, для дітей з вадами опорно-рухового апарату, в тому числі для дітей, які пересуваються на візку, та дітей з вадами зору;
- забезпечення необхідними навчально-методичними посібниками, наочно-дидактичними та індивідуальними технічними засобами навчання.
У школі працює 13 асистентів вчителів,які працюють в інклюзивних класах.
Створено предметно-методичну комісію асистентів вчителів.
НОВИЙ ПОРЯДОК ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
Перелік завдань, які виконує асистент учителя під час дистанційного навчання
Список основних нормативних документів у сфері інклюзивної освіти :
1. Закон України «Про освіту». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
2. Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту №1/9–675 від 25.09.12 року «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя» – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/1_9-675(2).doc
3. Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 1/9 від 18.5.2012 р. «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах».– [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
4. Наказ Міністерства освіти і науки України № 609 від 08.06.2018 року «Про затвердження примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
5. Постанова КМУ «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах», від 15 серпня 2011 р. № 872. — [Електронний ресурс]. — Режим доступу:
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF/paran8#n8